Op iedere basisschool in Nederland een scheidingsexpert: het is de droom van leerkracht Pieter Stoop, die een programma heeft ontwikkeld om leraren bij te spijkeren op scheidingsgebied. ‘Scholen hebben nauwelijks kennis over dit onderwerp.’
Een mailtje van een verontruste moeder naar het schoolbestuur op de eerste dag van het nieuwe schooljaar. ‘Haar ex had gedreigd de kinderen die dag te komen halen’, vertelt Stoop. ‘Dat was volgens haar in strijd met de omgangsregeling. Daarom, meldde ze in haar mail, had ze de wijkagent ingeschakeld.’
Het is één van de vele praktijkvoorbeelden waarmee een basisschool te maken krijgt, wanneer ouders gaan scheiden. ‘Kinderen veranderen door hun problemen thuis. Op school vertonen ze ander gedrag. Reageren eerder geschrokken als ze iets over zichzelf moeten vertellen. Of zoeken juist opvallend extra aandacht, zoeken toenadering. Kinderen geven signalen af dat het niet goed gaat. Maar ik betwijfel of docenten dit altijd opmerken.’
Er is op scholen een grondig tekort aan knowhow op dit gebied, stelt Stoop, die zelf ook een gescheiden ouder is. ‘Er is nu nauwelijks of geen kennis over dit onderwerp. Scholen hebben een hapsnapbeleid: het is afhankelijk of de leraar er oog voor heeft. Dat zou anders moeten zijn. Vooral omdat de school de meest veilige omgeving voor het kind hoort te zijn. Want ook als de ouders scheiden, blijven de school en je vriendjes en vriendinnetjes hetzelfde. Op school gaat het niet om hun conflicten, maar om het kind.’
Stoops project komt voort uit de Divorce Challenge. Een wedstrijd van het ministerie van Veiligheid en Justitie om het aantal vechtscheidingen terug te dringen en de negatieve gevolgen voor kinderen te verminderen. Het idee van Stoop was één van de vijf suggesties die met overheidssteun werd uitgewerkt. De eerste training start in januari.
En het dreigende conflict op de eerste schooldag? ‘Dat is gelukkig allemaal goed afgelopen. Als scheidingsexpert heb ik mij ermee bemoeid. De moeder heeft op mijn verzoek een mail verstuurd met de omgangsafspraken én met haar ex in de cc. De toon was toen al een stuk milder. Uiteindelijk belde de vader om te zeggen dat hij thuis zou blijven. Politie op school, dat is voor niemand wenselijk. En ruziënde ouders evenmin. Eind goed, al goed dus. Maar wél dankzij de deskundige hulp van school.’
Bron: verder-online.nl – ‘Scheiden te vaak een taboe op scholen’
EKSS handelt en denkt vanuit de driehoek kind|school|scheiding. Vanuit alle drie de domeinen werken we met professionele trainers die de disciplines kennen vanuit de praktijk. Een kindercoach, een leraar en een juriste die naast hun werkzaamheden voor EKSS ook nog met twee voeten in de praktijk staan. Marleen heeft een bloeiende praktijk waarin ze heel veel kinderen begeleidt die vastlopen in de scheiding van hun ouders. Pieter staat al meer dan 35 jaar (gedeeltelijk) voor de klas en kent de basisschool en het onderwijs van binnenuit. Denise heeft ook een heel bloeiende praktijk als familierechtadvocaat, al zal ze die term niet gauw gebruiken.
Alle drie de trainers hechten aan hun eigen werkomgeving en willen ook die voeling met de praktijk houden.
Begrip… begrip van de materie en begrip voor het kind! Wij pleiten voor kennis over dit onderwerp waarbij een aantal begrippen centraal zullen staan. Vanuit kennis en begrip van wat er bij kinderen gebeurt zal er begrip ontstaan voor hoe het kind reageert en welke veranderingen er eventueel in zijn/haar gedrag kunnen optreden. Kinderen kunnen heel extravert reageren maar ook juist in zichzelf terugkruipen. Waar sommige kinderen ineens achterblijven in hun schoolprestaties, zullen andere kinderen juist proberen extra te presteren.
In beide gevallen is er behoefte aan zorg en begeleiding. Die begeleiding kan extern plaatsvinden door bijvoorbeeld hulpverleners of kindercoaches. Maar in onze optiek dient de eerste begeleiding plaats te vinden op de plek die (na thuis) het meest vertrouwd is in deze situatie, en dat is school!
Stichting EKSS wil door het ontwikkelen en ondersteunen van diverse activiteiten het leed van kinderen in een (echt)scheidingssituatie terugdringen.
De Stichting richt zich primair op het basisonderwijs als omgeving voor kinderen die -na thuis- het meest veilig en vertrouwd is. Door voorlichting, de overdracht van kennis en vaardigheden en het uitdragen van de belangrijke taak die het (basis)onderwijs heeft:
Zal een kind in deze situatie zich op school gehoord en erkend voelen; door het bespreekbaar maken en het vastleggen van goede afspraken tussen kind, school en ouders zal het kind grip krijgen op zijn eigen rol en situatie.
Zullen de onderwijsprofessionals die werkzaam zijn op school op de juiste manier kunnen acteren richting kinderen, de ouders en elkaar. Hierdoor zullen zij zich minder handelingsverlegen voelen en zal school een serieuzere gesprekspartner zijn voor ouders en externen.
Zal het taboe rondom dit onderwerp in eerste instantie op school sterk verminderen waarna er zelfs een maatschappelijk effect valt te verwachten.
In 2017 start Stichting EKSS met driedaagse trainingen om op zoveel mogelijk basisscholen een ScheidingsExpert op te leiden die de voortrekker binnen zijn eigen organisatie zal zijn om visie en beleid vast te leggen.