14-12-2016 – Een panel van experts en jongeren heeft vijf winnaars van de Divorce Challenge gekozen, een wedstrijd voor ideeën die de situatie van kinderen met ouders in een vechtscheiding moet verbeteren. Minister Ard van der Steur maakte vandaag bekend welke voorstellen steun zullen ontvangen van het ministerie van Veiligheid en Justitie.
Zo ziet het panel veel in het idee van een platform op internet voor ouders die overwegen van elkaar te scheiden of dat al hebben besloten. Ze zouden daar meer inzicht kunnen krijgen in een echtscheiding. Ook zouden scholen volgens het panel een protocol moeten hebben om kinderen en ouders te adviseren die te maken krijgen met een scheiding.
De vijf indieners mogen hun idee verder uitwerken met steun van het ministerie en andere partners. Minister Van der Steur gaf aan trots te zijn op de Divorce Challenge. ,,In korte tijd hebben tal van mensen uit verschillende disciplines elkaar gevonden. We moeten dan ook blijven werken aan méér en betere samenwerking. Dit alles om maximaal bij te dragen aan het voorkomen dat kinderen nog langer de dupe worden van vechtscheidingen”, aldus de minister.
Jaarlijks krijgen zo’n 35.000 kinderen te maken met scheidende ouders. Naar schatting draait 10 tot 15 procent van de scheidingen uit op een vechtscheiding.
Bron: Het AD – Kinderen met ouders in vechtscheiding krijgen hulp van de overheid
EKSS handelt en denkt vanuit de driehoek kind|school|scheiding. Vanuit alle drie de domeinen werken we met professionele trainers die de disciplines kennen vanuit de praktijk. Een kindercoach, een leraar en een juriste die naast hun werkzaamheden voor EKSS ook nog met twee voeten in de praktijk staan. Marleen heeft een bloeiende praktijk waarin ze heel veel kinderen begeleidt die vastlopen in de scheiding van hun ouders. Pieter staat al meer dan 35 jaar (gedeeltelijk) voor de klas en kent de basisschool en het onderwijs van binnenuit. Denise heeft ook een heel bloeiende praktijk als familierechtadvocaat, al zal ze die term niet gauw gebruiken.
Alle drie de trainers hechten aan hun eigen werkomgeving en willen ook die voeling met de praktijk houden.
Begrip… begrip van de materie en begrip voor het kind! Wij pleiten voor kennis over dit onderwerp waarbij een aantal begrippen centraal zullen staan. Vanuit kennis en begrip van wat er bij kinderen gebeurt zal er begrip ontstaan voor hoe het kind reageert en welke veranderingen er eventueel in zijn/haar gedrag kunnen optreden. Kinderen kunnen heel extravert reageren maar ook juist in zichzelf terugkruipen. Waar sommige kinderen ineens achterblijven in hun schoolprestaties, zullen andere kinderen juist proberen extra te presteren.
In beide gevallen is er behoefte aan zorg en begeleiding. Die begeleiding kan extern plaatsvinden door bijvoorbeeld hulpverleners of kindercoaches. Maar in onze optiek dient de eerste begeleiding plaats te vinden op de plek die (na thuis) het meest vertrouwd is in deze situatie, en dat is school!
Stichting EKSS wil door het ontwikkelen en ondersteunen van diverse activiteiten het leed van kinderen in een (echt)scheidingssituatie terugdringen.
De Stichting richt zich primair op het basisonderwijs als omgeving voor kinderen die -na thuis- het meest veilig en vertrouwd is. Door voorlichting, de overdracht van kennis en vaardigheden en het uitdragen van de belangrijke taak die het (basis)onderwijs heeft:
Zal een kind in deze situatie zich op school gehoord en erkend voelen; door het bespreekbaar maken en het vastleggen van goede afspraken tussen kind, school en ouders zal het kind grip krijgen op zijn eigen rol en situatie.
Zullen de onderwijsprofessionals die werkzaam zijn op school op de juiste manier kunnen acteren richting kinderen, de ouders en elkaar. Hierdoor zullen zij zich minder handelingsverlegen voelen en zal school een serieuzere gesprekspartner zijn voor ouders en externen.
Zal het taboe rondom dit onderwerp in eerste instantie op school sterk verminderen waarna er zelfs een maatschappelijk effect valt te verwachten.
In 2017 start Stichting EKSS met driedaagse trainingen om op zoveel mogelijk basisscholen een ScheidingsExpert op te leiden die de voortrekker binnen zijn eigen organisatie zal zijn om visie en beleid vast te leggen.